Alkuperäinen nimi: Keion!
Tekijä: Kakifly
Kustantaja: Punainen jättiläinen
Suositushinta: 8,90 €
Julkaisumuoto: Pehmeäkantinen
Osia suomeksi: 4/4 (+2/2)
Osia luettu: 4/4 (+0/2)
Julkaisuaika: 22.11.2024 (uusinta) – (Japanissa 9.4.2007–9.9.2010)
Lukion kevyen musiikin kerhoa uhkaa lakkauttaminen, sillä kerhossa ei ole tarpeeksi jäseniä. Toivonpilkahduksena kerhon jäsenet Tsumugi, Mio ja Ritsu saavat lisättyä joukkoonsa musikaalisesti kokemattoman Yui-tytön. Yhdessä he yrittävät pelastaa kerhon ja opetella soittamaan. Tytöt kohtaavat koulussa ja sen ulkopuolella monenlaisia tilanteita, eikä musiikki pysykään aina keskiössä.
K-On! on mangantekijä Kakiflyn neliosainen sarja, jota julkaistiin japanilaisessa Manga Time Kirara -lehdessä vuodesta 2007 vuoteen 2010 asti. Tämän jälkeen mangalle on tehty myös kahden pokkarin jatko-osa sekä kaksi kautta Kyoto Animationin tuottamaa animea. Suomessa manga julkaistiin ensimmäisen kerran Punaisen jättiläisen toimesta vuodesta 2011 vuoteen 2013.
Sarjan perusta luodaan todella nopeasti. Heti ensimmäisessä luvussa on kevyen musiikin kerho ollut uhattuna ja sarjan neljä päähenkilöä esitelty. Tästä eteenpäin tarina pyörii heidän jokapäiväisen kouluelämänsä ympärillä. Päivät vaihtuvat nopeasti ja luvuissa ei tapahdu paljoakaan. Välillä on kuitenkin suurempia hetkiä, kuten ensimmäinen keikka kulttuurifestivaalin aikaan tai treenileiri kesälomalla. Kaikista tapahtumista löytyy koomisia elementtejä ja välillä mukaan mahtuu myös tunteellisempaakin sisältöä. Koska aika kuluu sarjassa niin nopeasti, toistuvat samat tapahtumat moneen kertaan. Kerhon yhdessä viettämät joulujuhlat tai jokavuotinen esiintyminen kulttuurifestivaalilla nähdään kumpainenkin neljän pokkarin aikana kolme kertaa.
Hahmoja ei mangan edetessä kovin paljoa esitellä, mutta päähenkilöt ja heidän tapansa tulevat lukijalle todella nopeasti tutuiksi. Hahmot on todella luotu hahmoiksi hajamielisine tapoineen, rikkaine vanhempineen ja ujoine taipumuksineen. Kaikilla hahmoilla on siis selkeät omat ominaisuudet, jotka luovat vaivattomasti koomisia tilanteita tyttöjen välille. Yksi täysin huumori edellä luotu hahmo on kevyen musiikin kerhon vastaava opettaja Sawa, joka on muun koulun suosima viaton ja kiltti opettaja, mutta kerhon tyttöjen kanssa hän päästää oman häiriintyneen persoonansa valloilleen.
Mangan kuvilla ei mitään taidekilpailuja voiteta, sillä piirrostyyli on hyvin pelkistettyä. Mangan sivut koostuvat pitkälti kahdeksasta kuvaruudusta. Kuvat jäävät tämän takia hyvin pieniksi, eikä erikoisen suuria ja tarkkoja piirroksia nähdä lukuun ottamatta satunnaisia luvun alussa olevia kuvia. Muutenkin manga on selkeästi piirretty huumori ja söpöys edellä, ja näissä molemmissa se loistaakin parhaiten. Hahmojen kasvot muuttuvat välillä humoristisen vääntyneiksi, mikä on täysin ristiriidassa niiden muuten niin kissamaisten piirteiden kanssa. Koska miljöö pysyy hyvin arkipäiväisenä, ei taustataidekaan tarjoa erityistä silmänruokaa.
Luulen, että mangasta kiinnostuneet tietävät mitä sopii odottaa, sillä K-On! ei suuremmin poikkea muista söpöjen lukiolaistyttöjen kommelluksiin keskittyvistä sarjoista. Mangasta löytyvät niin pakolliset rantakohtaukset kuin kimonoissa tehdyt pyhättövisiitit. Pyrkimys erilaisuuteen ei kuitenkaan varmastikaan ole ollut Kakiflyn mielessä mangaa tehdessä. Parhaiten sarjasta saa irti nimenomaan nauttimalla sen lyhyiden lukujen ja niistä muodostuvan koko lukioajan kattavan kokonaisuuden rauhoittavasta tavanomaisuudesta.
K-On! on todennäköisesti suurimpien mangan ystävienkin mielestä yksi harvoista alkuperäisteoksista, jotka toimivat paremmin sovitetun animen muodossa. Musiikkihuoneessa ja soitinten kanssa vietetään niin paljon aikaa, että lukijaa jää väistämättä kiinnostamaan, minkälaista musiikkia kerho oikeasti soittaisikaan. Mangan koulukomedioiden maailmalle altistunut lukija pystyy varmasti löytämään paljonkin mistä tykätä, mutta pelkään, että osalle lukijoista K-On! saattaa tuntua liian itseään toistavalta ja kertakaikkisen jokapäiväiseltä. Onhan kyse tosiaan paremman sanan puutteessa aidosta “pala elämää” -mangagenren ylpeästä edustajasta.
Arvosana: 2/5
Teos: Söpö pala elämää murheettoman musiikkikerhohuoneen kuplassa.