Mangapiirtäjä, käsikirjoittaja, animaattori ja ohjaaja Katsuhiro Otomo täyttää pyöreitä. Mestari juhlii tänään 14. huhtikuuta 70-vuotissyntymäpäiviään. Hänen merkittävimpänä työnään pidetään Akiraa, joka on julkaistu sekä mangana (1982–1990) että anime-elokuvana (1988). Muita tärkeitä töitä ovat manga Domu (1980–1981) ja Metropolis-elokuvan käsikirjoitus (2001) sekä anime-elokuva Steamboyn ohjaus (2004).
Akira oli aikansa kallein anime-elokuva, jonka tekemiseen osallistui Tokyo Movie Shinshan lisäksi yli 30 muuta studiota. Jari Lehtisen Animen aika -tietokirjan mukaan nimenomaan Akira oli ensimmäinen anime, jota levitettiin maailmalla animena eikä lasten piirrettynä. Se käänsi aikuisyleisön ja taide-elokuvapiirien katseet kohti japanilaista animaatiota ja vaikutti peruuttamattomasti myös cyberpunk-genren kuvastoon. Suomessa Akira esitettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1992 Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaalilla, ja vuonna 1996 Otomo vieraili Helsingissä festivaalin kutsumana. Elokuva pyörähti teattereissa myös vuonna 2020, kun siitä tehtiin 4K-restaurointi.
Akiran merkitystä sekä merkkipaaluna elokuvahistoriassa että sarjakuvataiteen mestariteoksena ei voi ylikorostaa. Jopa ensimmäiset Suomessa julkaistut mangat olivat Keiji Nakazawan Hiroshiman poika (1973–1987) vuonna 1985 ja heti toisena Akira vuonna 1996. Kyseiset julkaisut olivat pitkään ainoat Suomessa julkaistut mangat. Muistatko sinä vielä, kun Liken kustantamassa Akiran suomennoksessa tuhoutui myös Jyväskylä maailman suurimpien megapolisten mukana?
Akiran vaikutus ei tunnu nykypäivänäkään sammuvan. Viime aikoina kohuissa ryvettynyt rap-artisti Kanye West twiittasi vuonna 2018, että Akira on hänen suurin inspiraation lähteensä. Vuonna 2020 laulaja Grimes esiintyi Delete Forever -musiikkivideollaan istuen Akira-mangaan pohjautuvalla valtaistuimella. Jordan Peelen elokuvassa Nope (2022) nähtiin toisinto elokuvan ikonisesta moottoripyöräliu’usta. Vaikka japanilaisen populaarikulttuurin suosio kasvaa vuosi vuodelta, näin vaikutusvaltaisia teoksia todella syntyy yksi vuosisadassa.
Entä mitä 70-vuotias Otomo tekee nykyään? Akiran jälkeen hän ei ole ollut järjettömän tuottelias, ja ainakin länsimaissa muistetaan viime vuosilta lähinnä hänen osallisuutensa Short Peace -antologiaan (2013). Otomo väläytti vuonna 2012 työskentelevänsä Meiji-kaudelle sijoittuvan shounen-mangan parissa ja toisti vuonna 2018 uudestaan tekevänsä vielä pitkää sarjakuvatyötä. Jää siis arvuuttelun varaan, nähdäänkö lähitulevaisuudessa vielä Otomon kynänjälkeä – siihen asti emme voi muuta kuin onnitella ja kiittää 70-vuotiasta Akiran isää.