Espoo Ciné -elokuvafestivaalilla esitettiin tänä vuonna Suomen mittakaavassa poikkeuksellinen näytöskokonaisuus ”Ultra Mint – elokuvarunoutta Japanista”, joka koostui seitsemästä japanilaisesta lyhytelokuvasta. Mukana oli myös animaation keinoin toteutettuja teoksia, joiden tekijät kannattaa painaa mieleen, mikäli etsii itselleen uutta katsottavaa animen laidalta.
Mangataiteilijana ja Hayao Miyazakin innoittajanakin tunnetun Seiichi Hayashin Kage (”varjo”) vuodelta 1968 teki erityisen voimakkaan vaikutelman yhdistämällä The Peanutsin kepeää pop-musiikkia ja Hiroshiman pommitukseen liittyvää kuvastoa. Lisäksi mukana oli Taku Furukawan kapitalismia kahvin voimalla kritisoiva Coffee Break (1977) sekä psykedeelisestä pop-taiteestaan tunnetun Keiichi Tanaamin kupliva Sweet Friday (1975). Koko sarjan näet Espoo Cinén kotisivuilta.
Lyhytelokuvanäytös oli koostettu tokiolaisen Image Forum -arkiston kokoelmista ja rahoitettu Scandinavia-Japan Sasakawa Foundationin tuella. Tällaista laatikon ulkopuolelta Japaniin kurkistavaa kotimaista elokuvatoimintaa näkisi mielellään lisääkin, sillä Suomeen valuu saarivaltiosta yhä lähinnä kaupallisimmat menestykset, kuten suuret anime-elokuvat. Taiteellisesti vähänkään kunnianhimoisemmat teokset, kuten tuoreet Kiyotaka Oshiyaman Look Back ja Naoko Yamadan The Colors Within, eivät yleensä näe meillä edes teatterilevitystä.
Lähde: Espoo Ciné