Animation Business Journalin mukaan Kadokawa, yksi Japanin suurimmista ranobejen ja mangojen julkaisijoista ilmoitti 2. marraskuuta suunnittelevansa toimintansa laajentamista animeteollisuuteen. Neljä vuotta kestävä suunnitelma toteutettaisiin seuraavasti:
- Luodaan firman sisäinen tuotantostudio yhdistymällä olemassa olevien studioiden kanssa ja luodaan myös uusia, jotta työvoimanpuutteelta vältyttäisiin.
- Luodaan pidempikestoisia animesarjoja kasvattamalla kausien määrää.
- Varmistetaan kaikki oikeudet jokaiseen työhön, sisältäen julkaisun, tuotteistuksen ja tapahtumat.
- Laajennetaan toimintaa Japanin ulkopuolelle oikeusjaoston kautta. Jaosto hoitaa tavaramerkin oikeuksia Japanissa ja kansainvälisillä markkinoilla.
Näiden liikkeiden seuraukset voivat olla parhaiten ymmärrettävissä, jos katsoo tämänhetkistä tilannetta. Neljästäkymmenestä animesta, jotka ovat Kadokawan katon alla, ainoastaan viittä tuotetaan Kadokawan oman systeemin kautta. Kadokawa omistaa 53 prosenttia Studio ENGI:stä (Uzaki-chan Wants to Hang Out, The Detective is Already Dead) ja 31,8 prosenttia Kinema Citruksesta (Made in Abyss, The Rising of the Shield Hero ja My Happy Marriage). Bofuri oli Silver Linkin animoima, mutta Kadokawa johti sen tuotantokomiteaa. Kadokawa ilmoitti, että uusi talon sisäinen studiomalli laajentaisi tämän viiden animen luvun kahteenkymmeneen.
Aiemmin tänä vuonna antamassaan haastattelussa MAPPA:n toimitusjohtaja Manabu Otsuka ja Kompass tähdensivät tavaramerkkien oikeuksien kiinnipitämisen ja animen rahoituksen tärkeyttä. Otsuka antoi esimerkkinä Yuri on Icen, josta tuli suosittu muiden MAPPA-projektien rinnalla. Tämä mahdollisti tuottojenjakomallin ja sen myötä myös mahdollisuuden rahoittaa itse sarjoja, kuten Chainsaw Man ja Campfire Cooking in Another World with My Absurd Skill. Jälkimmäinen näytti olevan tarpeeksi onnistunut, että se sai toisen kauden. Otsuka puhui myös tapahtumien tärkeydestä käyttämällä MAPPA STAGE -tapahtumaa esimerkkinä. Kadokawa on siis hyvin valmistautunut animen kasvavaan globalisaatioon, nyt kun he omistavat J-Novel Club -ranobemerkin ja suurimman osan Yen Press -mangamerkistä.
Lähde: Animation Business Journal.