Aikanaan pelialan suurimmat messut, Electronic Software Associationin järjestämä Electronic Entertainment Expo, tai tuttavallisemmin E3-messut tulivat lopullisesti tiensä päähän.
”Yli kahden vuosikymmenen järjestämisen jälkeen ESA on päättänyt lopettaa E3-tapahtumat, jotka olivat aikoinaan Yhdysvaltojen ja koko maailman videopeliteollisuuden kohtaamispaikka”, kertoo Stanley Pierre-Louis, voittoa tavoittelemattoman ESA:n puheenjohtaja.
Uusien kilpailijoiden, yhteistyökumppaneiden vetäytymisen ja pandemia-ajan tuottamat ongelmat johtivat E3:n romahtamiseen, vaikka vuodesta 1995 saakka järjestettyä tapahtumaa yritettiin elvyttää vielä uuteen kukoistukseen. Perinteisesti Los Angeles Convention Centerissä järjestetty tapahtuma keräsi noin 70 000 osallistujaa vuonna 2005.
”Me tiedämme, että koko teollisuudella, niin pelaajilla kuin luojilla, on paljon intohimoa E3:a kohtaan. Me jaamme tuon saman palon”, Pierre-Louis sanoi. ”Tiedämme, että on vaikea hyvästellä rakas tapahtuma, mutta se on vain tehtävä nyt kun peliteollisuudella on uusia mahdollisuuksia tavoittaa faneja ja yhteistyökumppaneita.”
Jo ennen koronapandemiaa suuret julkaisijat alkoivat jättäytyä pois tapahtumasta ja peliyhtiöt ryhtyivät esittelemään pelejään suoraan yleisölle verkkolähetysten, kuten Nintendo Directin ja Sonyn State of Playn muodossa. Koronan myötä tulleet rajoitukset olivat käytännössä kuolinisku E3-tapahtumalle.
Vuonna 2020 peruttu E3 järjestettiin seuraavana vuonna verkkolähetyksen muodossa, mutta tämän jälkeen tapahtumaa ei ole saatu yrityksistä huolimatta järjestettyä. ESA yritti järjestää tapahtumaa vielä viime ja tänä vuonna, mutta molemmat tilaisuudet päädyttiin perumaan järjestelyvaikeuksien vuoksi.
Valvottuja kesäöitä muistellen.
Lähde: Washington Post